Класифікація моторних масел.
Перші стандарти та класифікації моторних масел з'явилися вже на початку ХХ сторіччя - за часів легендарного Ford T. В процесі розвитку ти вдосконалення автомобільних двигунів, змінювались й вимоги до масел, що виражалися у відповідних специфікаціях. Сьогодні в автомобільному світі існує два загальних стандарти класифікації моторних масел - американський API та європейський ACEA, а також велика кількість систем допусків автовиробників.
Стандарт ACEA застосовується для класифікації моторних масел в Європі. Зважаючи на наявність великої кількості фірмових допусків автовиробників, є досить загальним та в багатьох аспектах базовим для них. Використовується азійськими автовиробниками, що працюють на європейському ринку. Не використовується у Північній Америці.
Стандарт API (American Petroleum Institute) є діючим стандартом класифікації моторних масел в Північній Америці. Стандарт розроблено спільно з ASTM (American Society for Testing and Materials) та SAE (Society of Automobile Engineers). Своє розповсюдження в Азії отримав завдяки історії розвитку японського, корейського та китайського автомобілебудування. В Європі не застосовується.
Стандарт ILSAC є діючим стандартом, запровадженим міжнародним комітетом з стандартизації та апробації моторних масел (ILSAC- International Lubricant Standardization and Approval Committee). Комітет біло створено американською та японською асоціаціями автовиробників ААМА та JAMA. Розповсюджений у американських, японських та корейських автовиробників.
У зв'язку з тим, що в Європі та Америці використовуються різні, хоча й схожі в багаьтьох авспектах стандарти, масла для європейскього ринку нерідко не мають діючих омологацій API, а масла для американського ринку – омологацій ACEA навіть якщо продукт фактично відповідає або перевершує вимоги відповідного стандарту.
Класифікація ACEA
Європейський стандарт ACEA висуває жорсткіші вимоги до характеристик масел, аніж стандарт API відповідних років. Згідно з класифікацією ACEA, моторні масла поділяються на три класи.
Клас A/B: для бензинових та дизельних двигунів легкових автомобілів та легкої комерційної техніки;
Клас C: масла зі зниженою зольністю (Low SAPS - Sulfated Ash, Phosphorus, Sulphur) для бензинових та дизельних двигунів легкових автомобілів та легкої комерційної техніки, оснащених додатковими системами нейтралізації відпрацьованих газів, в тому числі системами EGR, багатоступеневими катализаторами, сажовими фільтрами;
Клас E: для важких вантажних автомобілів, будівельної техніки тощо
В класифікаціх ACEA, на відміну від американської API, назва класу не змінюється при зміні вимог до властивостей масла чи методики тестування. Зміни відбуваються в маркуванні класу за роками (наприклад, A3-04/B4-04).
Відмінність бензинових та дизельних масел
В легких бензинових та дизельних двигунах застосовуються однакові масла тому масла класів A та B (для легких бензинових та легких дизельних двигунів) об'єднано в один клас і вони йдуть в парі: ACEA A/B.
Масла класу ACEA A/B для бензинових та дизельних двигунів
Класс |
Застосування |
А1/В1 |
Малов'язкі енергоощадні масла зі зниженою в'язкістю HTHS (HTHS >2,6 мПа*с для масел в'язкістю SAE xW-20 та від 2,9 до 3,5 мПа*с для решти класів в'язкості) |
А3/В3 |
Для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженими міжсервісними інтервалами, в тому числі з турбонаддувом. Стандартна в'язкість HTHS >3,5 мПа*с. |
А3/В4 |
Для двигунів, що працюють у важких умовах або з подовженими міжсервісними інтервалами, в тому числі оснащені турбонаддувом та безпосереднім впорскуванням пального, насос-форсунками чи системою Common Rail. Стандартна в'язкістm HTHS >3,5 мПа*с. |
А5/В5 |
Малов'язкі енергоощадні масла для двигунів, що працюють в важких умовах або з подовженими міжсервісними інтервалами, в тому числі оснащені турбонаддувом, в том числе с турбонаддувом. Знижена в'язкість HTHS 2,9 – 3,5 мПа*с. |
Масла класу ACEA С зі зниженою зольністю для бензинових та дизельних двигунів легових автомобілів та легкої комерційної техніки
Клас |
Застосування |
C1 |
Малов'язкі енергоощадні масла зі зниженою в'язкістю HTHS від 2,9 мПа*с. Низька зольність. Для двигунів з сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів (EGR, DPF, SCR тощо). |
C2 |
Малов'язкі енергоощадні масла зі зниженою в'язкістю HTHS від 2,9 мПа*с. Середня зольність. Для двигунів з сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів (EGR, DPF, SCR тощо). |
C3 |
Для двигунів з сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів (EGR, DPF, SCR тощо), що працюють у важких умовах або з подовженими міжсервісними інтервалами, в тому числі оснащені турбонаддувом. Низька чи середня зольність. Стандартна в'язкість HTHS від >3,5 мПа*с. |
C4 |
Для двигунів з сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів (EGR, DPF, SCR тощо), в тому числі оснащені турбонаддувом. Низька зольність. Стандартна в'язкість HTHS від >3,5 мПа*с. |
Масла класу АСЕА Е для вантажних автомобілів
Класс |
Застосування |
E1 |
Для дизельних двигунів без турбонаддува, що працюють у легких умовах зі стандартними інтервалами заміни. За властивостями відповідає специфікації MB 227.1; |
E2 |
Для малонавантажених дизельних двиугнів без сажових фільтрів та систем рециркуляції зі стандартними міжсервісними інтервалами. За своїми властивостями відповідає специфікаціям MB 228.1, MAN 271. |
E3 |
Для дизельних двигунів без без сажових фільтрів та систем рециркуляції, що працюють в тому числі у важких умовах чи з подовженими інтервалами заміни. |
Е4 |
Для високооборотистих дизельних двигунів екологічних класів Euro I, Euro II та Euro III (без сажових фільтрів), що працюють в важких умовах чи з подовженими міжсервісними інтервалами. Висока зольність, добрі антиокислювальні властивості. |
E5 |
Для високооборотистих дизельних двигунів екологічних класів Euro I, Euro II та Euro III (без сажових фільтрів), що працюють в важких умовах чи з подовженими міжсервісними інтервалами. Від масел класу Е4 відрізняються тим, що відповідають жорсткішим вимогам, що їх висуває американський стандарт API. |
Е6 |
Відповідає класу E4, однак із обмеженою зольністю. Для дизельних двигунів екологічних класів Euro I - Euro V, в тому числі таких, що оснащено системами рециркуляції EGR та сажовими фільтрами. |
Е7 |
Для високооборотистих дизельних двигунів екологічних класів Euro I - Euro IV, оснащених системами рециркуляції EGR та без сажових фільтрів та що працюють за подовжених міжсервіснх інтервалів. Поліпшені антиокислювальні та миючі властивості. |
Е9 |
Відповідає класу E7, однак із обмеженою зольністю. Для дизельних двигунів екологічних класів Euro I - Euro V, в тому числі таких, що оснащено системами рециркуляції EGR та сажовими фільтрами. |
Класиффкацфя API
Історично в Америці легковики те легкі вантажівки (траки) комплектуються виключно бензиновими двигунами. Дизеля ж встановлюються лише на важку техніку. Тому в класифікації API моторні масла діляться на дві великі категорії: S (Service) для бензинових двигунів та C (Commercial) для дизельних моторів кормерційної техніки.
Масла стандарту API S для бензинових двигунів легковиків, позашляховиків та легких вантажівок (траків)
Клас |
Статус |
Застосування |
SN |
Діючий |
Представлено у жовтні 2010 року. |
SM |
Діючий |
Введно у 2004 році. В порівнянні з попереднім, висуває додаткові вимоги до антиокислювальних, миючих властивостей масла та його ресурсу. З'являється визначення енергоощадних масел. |
SL |
Діючий |
Введено у 2001 році. Основні характеристики: підвищений (в порівнянні з SJ) захист від зносу, покращена паливна економічність, зниження кількості викидів шкідливих речовин, збільшені сервісні інтервали. Жорсткіші методики тестування. Для двигунів, що було виготовлено до 2004 року. |
SJ |
Діючий |
Введено у 1996 році. Жорсткіші вимоги (у порівнянні з SH) до викидів шкідливих речовин. |
SH |
Застарілий |
Введено у 1993 році. Основні вимоги відповідають класу SG, однак із жорсткішими методиками тестування. |
SG |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1993 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу, шламоутворення, мають слабку протидію окисленню. Застосування у сучасних двигунах може призвести до погіршення характеристик та пошкодження двигуна. |
SF |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1988 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу, шламоутворення. Застосування у сучасних двигунах може призвести до погіршення характеристик та пошкодження двигуна. |
SE |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1979 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу. Застосування у сучасних двигунах може призвести до погіршення характеристик та пошкодження двигуна. |
SD |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1971 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу. Застосування у сучасних двигунах може призвести до погіршення характеристик та пошкодження двигуна. |
SC |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1967 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу. Застосування у сучасних двигунах може призвести до погіршення характеристик та пошкодження двигуна. |
SB |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1951 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу. Застосування у сучасних двигунах може призвести до погіршення характеристик та пошкодження двигуна. |
SA |
Устаревший |
Масла не містять присадок. Не призначені для застосування у більшості бензинових двигунів, виготовлених після 1930 року. Можуть не забезпечувати необхідний захист від зносу. Застосування у сучасних двигунах може призвести до погіршення характеристик та пошкодження двигуна. |
Масла стандарту API C для дизельних двигунів
Клас |
Статус |
Застосування |
CJ-4 |
Діючий |
Для высокооборотистих 4-тактних двигунів, що відповідають дорожньому стандарту екологічності 2010 року та позашляховому стандарту Tier 4. Масла для застосування в автомобілях, оснащених сучасними системами нейтралізації відпрацьованих газів (в тому числі системами рециркуляції EGR та сажовими фільтрами). Вміст сірки в паливи не має перевищувати 500 ppm (0,05%). Застосування масел цього класу при викорситанні пального з вмістом сірки більше 15 ppm (0,0015%) не рекомендується. Характеризується підвищеним захистом від зносу та відкладень на поршнях, термостабільністю, поліпшеними антиокислювальними властивостями. |
CI-4 |
Діючий |
Представлений у 2002 році. Для високооборотистих 4-тактних двигунів, що відповідають дорожньому стандарту екологічності 2004 року (представленому у 2002 році). Для застосування в двигунах, оснащених системами рециркуляції EGR. Вміст сірки в паливі не має перевищувати 0,5%. Перевершує масла класів CD, CE, CF-4, CG-4 та CH-4. Деякі масла класу CI-4 також відповідають класу CI-4 PLUS. |
CH-4 |
Діючий |
Представлений у 1998 році. Для високооборотистих 4-тактних двигунів, що відповідають дорожньому стандарту екологічності 1998 року. Вміст сірки в паливі не має перевищувати 0,5%. Перевершує масла класів CD, CE, CF-4 та CG-4. |
CG-4 |
Застарілий |
Представлено у 1995 році. Для високооборотистих 4-тактних двигунів, що працюють у важких умовах та відповідають екологічним нормам 1994 року. Вміст сірки в паливі не має перевищувати 0,5%. Перевершує масла класів CD, CE та CF-4. |
CF-4 |
Застарілий |
Представлено у 1990 році. Для високооборотистих 4-тактних двигунів, в том числі оснащених турбонаддувом. Масла цього класу можуть застосовуватись замість масел класів CD та CE. |
CF-2 |
Застарілий |
Представлено у 1994 році. Для 2-тактних дизельних двигунів, що працюють у важких умовах. Масла цього класу можуть застосовуватись замість масел класу CD-II. |
CF |
Застарілий |
Представлено у 1994 році. Для форкамерних двигунів, двигунів, що працюють у важких умовах та на пальному із вмістом сірки більше 0,5%. Масла цього класу можуть застосовуватись замість масел класу CD. |
CE |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості дизельних двигунів, випущених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик та пошкодження двигуна. |
CD-II |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості дизельних двигунів, випущених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик та пошкодження двигуна.. |
CD |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості дизельних двигунів, випущених після 1994 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик та пошкодження двигуна. |
CC |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості дизельних двигунів, випущених після 1990 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик та пошкодження двигуна. |
CB |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості дизельних двигунів, випущених після 1961 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик та пошкодження двигуна. |
CA |
Застарілий |
Масла не призначені для застосування у більшості дизельних двигунів, випущених після 1959 року. Застосування в сучасних двигунах може призвести до падіння характеристик та пошкодження двигуна. |
Масла стандарту ILSAC
Стандарт ILSAC було спільно розроблено американськими та японськими автовиробниками для класифікації малов'язких моторних масел, що застосовуються в сучасних бензинових двигунах. Всі масла класу ILSAC мають знижену високотемпературну в'язкість HTHS. На сьогодні масла класу ILSAC розділені на 6 класів. Кожен наступний клас висуває нові жорсткіші вимоги до властивостей масел або розширює діапазон можливих в'язкостей (як правило, в бік рідкіших масел).
Масла стандарту ILSAC
Класс |
Статус |
Застосування |
GF-6 |
Майбутній |
Класс GF-6 має бути представлено у 2017 році. Очікується, що GF-6 буде розділено на два підкласи: ILSAC GF-6A та ILSAC GF-6B. |
GF-5 |
Актуальний |
Представлений у 2010 году. Масла стандарту GF-5 мають забезпечувати кращий захист поршнів від високотемпературних відкладень та кращий захист турбокомпресорів, мати високу сумісність з ущільнюючими деталями двигуна, підвищену стійкість при використанні у двигунах, що працюють на пальному з вмістом етанолу аж до E85. Жорсткіші вимоги до шламоутворення. Перевершує GF-1, GF-2, GF-3 та GF-4. |
GF-4 |
Застарілий |
Стандарт GF-4 є ідентичним
API SM, однак вимагає проходження додаткових випробувань на паливну економічність VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837). |
GF-3 |
Застарілий |
Масла стандарту GF-мають відповідати вимогам стандарту API SL та директиви EC-II. Додаткові вимоги до стійкості пакету присадок, протидії угар, схильності до утворення відкладень, впливу масла на системи нейтралізації відпрацьованих газів, паливної економічності. |
GF-2 |
Застарілий |
Представлений у 1996 році. Масла стандарту GF-2 мають відповідати вимогам стандарту API SJ та директиви EC-II. Додаткові вимоги до зольності, низькотемпературних властивостей, високотемпературної стабільності та піноутворення. Допустимі в'язкості: 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40 и 10W-50. |
GF-1 |
Застарілий |
Представлений у 1990 році, в 1992 році було внесено правки. Масла стандарту GF-1 мають відповідати вимогам стандарту API SH та директиви Energy Conserving II (EC-II). Являє собою базові вимоги до масел для американських і японських автовиробників. |
- Деталі